Armádní tendr na 50 terminálů a služeb STARLINK
Armádní spojaři, vypsali tendr na dodávku terminálů a služeb
Starlink. Na základě nějakého, údajně marketingového průzkumu stanovili max. očekávanou
cenu. Ta odpovídá těm nejlevnějším rezidenčním a terminálům a službám, které si
každý smrtelník vlastnící kreditní kartu může objednat na portálu STARLINK.COM.
Specifikace má ale některé parametry, které stojí za pozornost:
Armáda požaduje, aby jí dodavatel terminály prodal a zaregistroval
je na koncového uživatele - tedy na armádu - cituji ze zadávací dokumentace:
Prodávající je povinen
dodaná zařízení s uvedenými výrobními čísly přímo registrovat na koncového
zákazníka Ministerstvo obrany ČR pro čerpání záruky a podpory výrobce zařízení
nebo v odůvodněném případě od jiného lokálního zástupce v rámci EU.
a dále objednatel požaduje mj. dodat:
· písemné
potvrzení od výrobce zařízení, že dodaná zařízení s uvedenými výrobními čísly
jsou přímo registrována na koncového zákazníka Ministerstvo obrany ČR pro
čerpání záruky a podpory výrobce zařízení nebo v odůvodněném případě od jiného
lokálního zástupce v rámci EU,
·
Háček je v tom, že toto smluvní podmínky
firmy Starlink nedovolují. Armáda, přesněji Agentura komunikačních a
informačních systémů, nutí dodavatele k nerespektovaní pravidel Starlink. Jak sežene neautorizovaný prodejce požadované písemné potvrzení mi vůbec není
jasné, ani to, jak zajistí podporu na přeprodané terminály.
·
Prodat terminály, resp. zaregistrovat je na
koncového uživatele totiž může pouze tzv. autorizovaný prodejce – jejich seznam
je portálu Starlink, není na něm žádná česká firma.
·
Jenže autorizovaný prodejce má povolení prodávat
pouze terminály a služby třídy Business, které jsou několikanásobně dražší, než
ty „rezidenční“ a nevejdou se tedy do plánovaného rozpočtu. To je dobře udělaný
„průzkum“
·
Starlink upozorňuje, že po deaktivaci služby
typu rezidenční a převedení vlastnictví na jiného uživatele, není zaručena
opětovná aktivace v případě prodeje přes „třetí“ stranu (neautorizovaného prodejce).
Co tedy hrozí? To, že po dodání a odzkoušení funkčnosti
budou terminály deaktivovány. Měl by proběhnout převod majitele, což v případě
rezidenčního terminálu mj. znamená nutnost upgradu služby z rezidenční na
tzv. Roam (roaming, dříve RV – rekreační vozidlo), která je o 300,- Kč měsíčně dražší
než služba rezidenční.
Až dosud bylo možné mít na jeden účet „rezidenční“ max. dva
terminály. Při objednávce 50 ks by to tedy znamenalo mít 25 emailových účtů pro
správu těchto terminálů. Nepříliš praktické …. Na tyto emaily pak chodí měsíční
faktury Starlink, pomocí těchto účtů (účet je shodný s emailovou adresou)
je pak možné případně terminály přesunovat, zastavovat službu, snažit se o její
opětovné spuštění. Není tedy vůbec jasné, že to bude realizovatelné, že služby
budou fungovat podle představ armádních spojařů.
Navíc, od listopadu 2022 má Starlink výrazně delší dodací
lhůty. Dříve terminál přišel za týden od potvrzení objednávky, poslední dobou
Starlink na webu uvádí, že kvůli velké poptávce jsou dodací lhůty 3-4 týdnů.
Moje osobní zkušenost je 8-10 týdnů. A to v případě jednoho kusu, nikoli
kusů 50. Samotná dodávka do 60 dnů od nabytí účinnosti smlouvy je tedy nejistá.
Podpora ze strany Starlink nebude žádná, neboť ta se vztahuje pouze na profesionální
služby.
No a jak to zatím dopadlo? S přehledem zvítězila firmy
GiTy s cenovou nabídkou na rezidenční terminály a služby. Další dvě cenové
nabídky, založené zřejmě na profesionálních terminálech a službách a v souladu
s podmínkami firmy Starlink - ve spolupráci s autorizovanými prodejci, neměly žádnou šanci.
V něčem tedy specifikace smlouvy připomíná nedávný
tendr na satelitní služby MO, jak jsem o něm psal v srpnu 2022. Jen tam chybí ty velké sankce, autor specifikace asi ví proč. Ale kdo je autor? Ono už se
to nějak udělá, protože rozpor se zadávacími podmínkami stejně nemá kdo a jak
zjistit. Budou uplatněny sankce v případě prodlení s dodávkou, s registrací ... ? Pohlídá si to ředitel Agentury KIS?
Komentáře
Okomentovat